Nizozemsko 2019

V květnu jsme podnikli krátký výlet do Holandska (název Nizozemsko se mi nelíbí). Zabookovala jsem ubytko v Camping de Stal - Kanaal Oostzijde, Drijber. V úžasné plně vybavené maringotce. Dojezd tam byl, pravda,  dost složitý – typický placatý venkov s nesrozumitelnými názvy osad – bez navigace bychom to asi nedali. Dojeli jsme tam v pokročilý podvečer, ale vzhledem k roční době bylo světlo skoro do půlnoci – a ještě k tomu úplněk. Ubytko to bylo bez stravování a my jsme sebou neměli žádné jídlo. Goggle mapy sice ukázaly v okolí nějaké  hospody, ale ty měly za chvíli zavírat. Nakonec jsme jeli asi 8 km do nejbližší větší dědiny, kde už jsme taky nic nesehnali. Nakonec jsme nakoupili jakési ne moc jedlé prefabrikáty na benzince, abychom měli aspoň něco k večeři a k snídani.

Druhý den ráno tedy byla priorita jasně daná – obstarat zásoby, a to co nejdříve, protože byla sobota a v Holandsku je otevřeno jen dopoledne. Takže jsme brzo vyrazili směrem k dnešnímu hlavnímu cíli – 32 km dlouhé hrázi Afsluitdijk, která rozděluje záliv Zuiderzee na dvě části: Waddenzee a uměle vytvořené jezero Ijsselmeer,. Tato hráz, po které vede dálnice spojující provincii Severní Holandsko s provincií Frísko byla vybudována v letech 1927 až 1933.  To byl další z mých cílů v seznamu snů..

Asi v polovině hráze je parkoviště s památníkem a kavárnou. Než jsme tam dojeli, projeli jsme hustými mračny jakéhosi hmyzu, který olepil celé auto. Poté, co jsme se do sytosti pokochali pobytem mezi dvěma vodami, vydali jsme se k Severnímu moři. Nejbližší otevřené moře bylo u města Den Helder. Byl čas oběda, tak jsme hledali restauraci, která musela splňovat požadavky - vyhlídku na vodu a na jídelním lístku ryby. První podmínka byla snadná, protože voda je tu všude kolem. Zvolili jsme Fort Westoever.  S tím jídelním lístkem to bylo horší, protože byl jen v holandštině a obsluhující personál se na angličtinu moc nechytal. Nakonec jsme si vybrali dvě rybí jídla, z nichž jedno byl obligátní losos, ale bylo to dobré. Kolem venkovního posezení pluly lodě a měli jsme vyhlídku i na zvedající se most. Prošlí jsme městem mezi kanály s desítkami hausbotů do centra, kde jsme u nějakého hlavního kanálu našli celou řadu úžasných kaváren a jiných občerstvoven. Je to nečekaně krásné a klidné město.

Pak jsme se už vydali k moři – pobřeží je krásně upravené a pláže vypadají skoro jako ty dánské. Bylo krásně, takže jsme relaxovali na sluníčku a nachodili i dost kilometrů.

Večer jsme se stejnou cestou, tj. přes Afsluitdijk vydali zpět do naší maringotky.

Další den jsme původně chtěli věnovat Amsterdamu. Vzhledem k velké vzdálenosti – cca 150 km jsme však plány přehodnotili a rozhodli se najít nějaký bližší cíl, hlavně, aby byl u vody. Nakonec jsme vybrali městečko Harderwijk na břehu  Veluwemeer, součástí Ijsselmeer. Překvapivé bylo zjištění, že od r. 1252 patřilo mezi hanzovní města. Lepší rozhodnutí jsme nemohli učinit – krásné historické městečko v cihlové architektuře, s útulnými malými domky, vymazlenými zahrádkami a lavičkami přímo na chodnících, Tady bych si uměla život představit. Protože byla neděle, obchůdky i turistcentrum byly zavřené, což je škoda, protože ve výlohách jsem viděla zajímavé věci.  Prolezli jsme historické centrum skoro celé, nakukovali do oken, neboť záclony tady nevedou a nakonec jsme skončili na městské pláži. Tu okupovalo malebné hejno asi 100 labutí, které byly ve vodě i na písku a samozřejmě všechno kolem zesraly. V přístavu je i delfinárium – zdejší největší atrakce, ze které se každou chvíli ozýval řev tuleňů. Na tyhle cirkusy nás ale neužije.

Naštěstí tam byly i otevřené restaurace, takže jsme si dali oběd i kafe, Zase nám vyšlo krásné počasí.  K Holandsku neodmyslitelně patří větrné mlýny. V Harderwijkku je také jeden z nich – ale opět problém – v neděli nebyl otevřený. Obešli jsme si ho aspoň kolem dokola a lehce zklamaní jsme se vydali směr Dortmund letiště..

Ale ještě jsme si dali odpolední zastávku v oblasti Wesselu, kde je okolo Rýna spousta jezer propojených kanály. Voda tady dokonale nahrazuje nedostatek kopců.

Během krátkého výletu jsme toho stihli jako obvykle překvapivě hodně. Lehké zklamání bylo to, že o víkendu bylo skoro všude zavřeno, a to i turistické atrakce Ale určitě to není poslední návštěva Holandska – Amsterdam a Noční hlídka pořád čeká :-)